FITXA
=====
Títol: Aigua
Autora/Il·lustradora: Anna Aparicio
Edició: Babulinka, 2016
Edat: a partir de 4 anys
Temàtica: cooperació i emocions
RESSENYA
=========
Es tracta d’un petit poble on els habitants, uns animalons humanitzats, estan tan ocupats que no mantenen cap mena de contacte ni relació entre ells i elles. Fins que un dia, sense saber per quin motiu, el seu indret comença a inundar-se i inundar-se cada vegada més. Amb l’objectiu de solucionar amb èxit aquesta problemàtica que els afecta a tots i a totes, treballen en equip i cooperen fins que coneixen l’origen i el causant dels fets: els plors d’un animal que troba a faltar la seva amiga eruga que, al convertir-se en papallona, se’n va per sempre més.
La jove autora i il·lustradora Anna Aparicio, a banda de presentar una història amb un missatge d’allò més humanitari i bonic, les il·lustracions tan potents plenes de detalls permeten que gaudim plenament de la seva obra.
A més, al final del llibre se suggereixen unes activitats amb la col·laboració de l’Associació ELNA, les quals se centren en formar tant a infants com pares, mares i mestres en l’educació emocional.
Això era un alfabet. Una història per cada lletra
FITXA
=====
Títol: Això era un alfabet. Una història per cada lletra
Autor i il·lustrador: Oliver Jeffers
Edició: Andana
Edat: totes les edats
Temàtica: l'alfabet
RESSENYA
=========
Un original alfabet on res no és el que sembla. Cada lletra ens duu a una història, però de vegades és la història la que ens duu a alguna lletra.
Oliver Jeffers ens trasllada al seu univers particular amb aquest llibre on l’absurd regna amb anarquia per cadascuna de les seves planes. O no.
Es un llibre tendre, gamberro, existencial, esbojarrat, elemental, juganer... i crec que podríem dir un atribut per a cada lletra i cada capítol. El cas és que si un es deixa dur pel ritme i la lògica que se’ns proposa des d’aquest àlbum, s’ho pot arribar a passar molt bé. I els més marrecs, millor encara! Estic segura que és el tipus de llibre que als més menuts els hi agradarà moltíssim, encara que no sàpiguen explicar ben bé perquè els ha divertit tant (...ni falta que fa, perquè de vegades no cal saber el perquè una cosa ens diverteix... amb que ens diverteixi ja n’hi ha prou!). A gaudir-lo, aficionats i aficionades al LIJ!
=====
Títol: Això era un alfabet. Una història per cada lletra
Autor i il·lustrador: Oliver Jeffers
Edició: Andana
Edat: totes les edats
Temàtica: l'alfabet
RESSENYA
=========
Un original alfabet on res no és el que sembla. Cada lletra ens duu a una història, però de vegades és la història la que ens duu a alguna lletra.
Oliver Jeffers ens trasllada al seu univers particular amb aquest llibre on l’absurd regna amb anarquia per cadascuna de les seves planes. O no.
Es un llibre tendre, gamberro, existencial, esbojarrat, elemental, juganer... i crec que podríem dir un atribut per a cada lletra i cada capítol. El cas és que si un es deixa dur pel ritme i la lògica que se’ns proposa des d’aquest àlbum, s’ho pot arribar a passar molt bé. I els més marrecs, millor encara! Estic segura que és el tipus de llibre que als més menuts els hi agradarà moltíssim, encara que no sàpiguen explicar ben bé perquè els ha divertit tant (...ni falta que fa, perquè de vegades no cal saber el perquè una cosa ens diverteix... amb que ens diverteixi ja n’hi ha prou!). A gaudir-lo, aficionats i aficionades al LIJ!
A juego/fuego lento
FITXA
=====
Títol: A juego/fuego lento
Autora: Mar Benegas
Diseño e ilustración: Carlos Rubio
Edició: Litera Libros, 2016
Edat: a partir de 6/8 anys
Temàtica: llibre d’activitats poètiques
RESSENYA
=========
No sé si este libro se titula “A juego lento” o “A fuego lento”.
No me malinterpreten, es que en la cubierta la F y la J del título se mezclan, la F azul como UEGO y la J negra como LENTO. Y es que todo el libro está escrito en negro y azul.
Lo que está claro es el subtítulo, que resulta ser, además, la mejor descripción de su contenido: taller de poesía.
Pero, antes de entrar al taller, a la cocina, de ponernos manos a la obra, o meterlas en la masa, una cosa: los responsables de este libro son Mar Benegas, poeta, mediadora y alma de LIJ y poesía a partes iguales, y la gente de la editorial valenciana LITERA, especialmente Carlos Rubio, autor del diseño y las ilustraciones/fotografías de este libro (entre otros de la misma editorial).
[Un inciso: no he conseguido encontrar el nombre de Carlos Rubio en los créditos de “44 poemas para leer con niños”, la excelente selección de poemas que Mar Benegas publicó en 2013 también con LITERA, pero estoy convencida de que su mano diseñadora se encuentra también detrás de aquel libro. Puedo sentirla…]
[Y aprovecho el inciso para decir que 44 poemas… es también un libro maravilloso, y que hace muy buena pareja con este taller de poesía, pues si allí leíamos, aquí nos atrevemos a pasar de la lectura a la escritura.]
No se engañen: a pesar de la delgadez de este librito, se trata de una obra muy completa, en la que Mar propone ejercicios sobre, no nos atreveremos a decir que todas (¡somos cautos!), pero sí muchas de las características de la poesía: por supuesto están la rima y el ritmo, así como las metáforas y otras figuras literarias, además de tratar algunos movimientos artísticos y literarios como el dadaísmo, o tipos de poemas como los haikus o los limericks. A medida que va avanzando, Mar propone sus propias creaciones a modo de ejemplo, y siempre siempre siempre, antes de soltar la mano del lector, le da algunas claves por las que empezar. A medida que avanza el libro, avanza también la libertad del lector para crear, hasta llegar a un final en el que la autonomía es total.
Se trata de un libro muy lúdico, en el que la poesía es también canción, juego de palabras y humor, quizá la manera de acercarla a un público al que las clases de lengua y literatura no hayan ayudado a apreciarla demasiado.
=====
Títol: A juego/fuego lento
Autora: Mar Benegas
Diseño e ilustración: Carlos Rubio
Edició: Litera Libros, 2016
Edat: a partir de 6/8 anys
Temàtica: llibre d’activitats poètiques
RESSENYA
=========
No sé si este libro se titula “A juego lento” o “A fuego lento”.
No me malinterpreten, es que en la cubierta la F y la J del título se mezclan, la F azul como UEGO y la J negra como LENTO. Y es que todo el libro está escrito en negro y azul.
Lo que está claro es el subtítulo, que resulta ser, además, la mejor descripción de su contenido: taller de poesía.
Pero, antes de entrar al taller, a la cocina, de ponernos manos a la obra, o meterlas en la masa, una cosa: los responsables de este libro son Mar Benegas, poeta, mediadora y alma de LIJ y poesía a partes iguales, y la gente de la editorial valenciana LITERA, especialmente Carlos Rubio, autor del diseño y las ilustraciones/fotografías de este libro (entre otros de la misma editorial).
[Un inciso: no he conseguido encontrar el nombre de Carlos Rubio en los créditos de “44 poemas para leer con niños”, la excelente selección de poemas que Mar Benegas publicó en 2013 también con LITERA, pero estoy convencida de que su mano diseñadora se encuentra también detrás de aquel libro. Puedo sentirla…]
[Y aprovecho el inciso para decir que 44 poemas… es también un libro maravilloso, y que hace muy buena pareja con este taller de poesía, pues si allí leíamos, aquí nos atrevemos a pasar de la lectura a la escritura.]
No se engañen: a pesar de la delgadez de este librito, se trata de una obra muy completa, en la que Mar propone ejercicios sobre, no nos atreveremos a decir que todas (¡somos cautos!), pero sí muchas de las características de la poesía: por supuesto están la rima y el ritmo, así como las metáforas y otras figuras literarias, además de tratar algunos movimientos artísticos y literarios como el dadaísmo, o tipos de poemas como los haikus o los limericks. A medida que va avanzando, Mar propone sus propias creaciones a modo de ejemplo, y siempre siempre siempre, antes de soltar la mano del lector, le da algunas claves por las que empezar. A medida que avanza el libro, avanza también la libertad del lector para crear, hasta llegar a un final en el que la autonomía es total.
Se trata de un libro muy lúdico, en el que la poesía es también canción, juego de palabras y humor, quizá la manera de acercarla a un público al que las clases de lengua y literatura no hayan ayudado a apreciarla demasiado.
Trazado, un atlas literario
FITXA
=====
Títol: Trazado, un atlas literario
Autor: Andrew De Graff
Traductor: Arnoldo Lagner
Edició: Impedimenta, 2016
Edat: a partir de 13 anys
Temàtica: narrativa gràfica
RESSENYA
=========
Interessant manera d’abordar una antologia de clàssics literaris de tots els temps, des d’una “óptica” diferent (i mai més ben dit!). En comptes de ressenyar cadascuna de les 19 obres seleccionades (que també i tan breument com encertada), el que mostra el llibre són, a doble plana, els escenaris de l’acció. Ubicar el lector allí on és qui a cada moment del relat, o per on es desplaça o cap on es dirigeix pretén ajudar a fer-se càrrec de l’obra i a no perdre’s en un laberint verbal. Són interessants les diferents estàtiques abordades segons ens ubiquem dins el palau de Elsinor (Hamlet, de W. Shakespeare), La biblioteca de Babel (de Jorge Luis Borges), o Tot esperant Godot (de Samuel Beckett), estètiques que, sense deixar de tenir aquell puntet undergr
ound que caracteritza l’autor, també es poden apreciar en cadascuna de les targes de presentació de cada obra, perquè en constitueixen una síntesi perfecte.
Aquest és un molt bon llibre per a mediadors de la literatura per a joves, perquè pot desvetllar, des d’un punt de vista diferent del potser massa habitual criteri dels valors, interès per llegir els títols desconeguts, tant si es tracta de la gran literatura per a adults, com de clàssics tan suposadament infantils com Huckleberry Finn. També es pot ampliar i complementar la lectura d’aquest llibre concret, visitant la web de l’autor on podem trobar el mateix truc aplicat a grans pel·lícules americanes, com ara Star Treck o Indiana Jones. El bon ofici de De Graff en l’ús de les perspectives isomètriques és manifest en ambdós casos i creiem que val la pena fer-li un lloc a les biblioteques públiques, als instituts i a les escoles d’art...
=====
Títol: Trazado, un atlas literario
Autor: Andrew De Graff
Traductor: Arnoldo Lagner
Edició: Impedimenta, 2016
Edat: a partir de 13 anys
Temàtica: narrativa gràfica
RESSENYA
=========
Interessant manera d’abordar una antologia de clàssics literaris de tots els temps, des d’una “óptica” diferent (i mai més ben dit!). En comptes de ressenyar cadascuna de les 19 obres seleccionades (que també i tan breument com encertada), el que mostra el llibre són, a doble plana, els escenaris de l’acció. Ubicar el lector allí on és qui a cada moment del relat, o per on es desplaça o cap on es dirigeix pretén ajudar a fer-se càrrec de l’obra i a no perdre’s en un laberint verbal. Són interessants les diferents estàtiques abordades segons ens ubiquem dins el palau de Elsinor (Hamlet, de W. Shakespeare), La biblioteca de Babel (de Jorge Luis Borges), o Tot esperant Godot (de Samuel Beckett), estètiques que, sense deixar de tenir aquell puntet undergr
ound que caracteritza l’autor, també es poden apreciar en cadascuna de les targes de presentació de cada obra, perquè en constitueixen una síntesi perfecte.
Aquest és un molt bon llibre per a mediadors de la literatura per a joves, perquè pot desvetllar, des d’un punt de vista diferent del potser massa habitual criteri dels valors, interès per llegir els títols desconeguts, tant si es tracta de la gran literatura per a adults, com de clàssics tan suposadament infantils com Huckleberry Finn. També es pot ampliar i complementar la lectura d’aquest llibre concret, visitant la web de l’autor on podem trobar el mateix truc aplicat a grans pel·lícules americanes, com ara Star Treck o Indiana Jones. El bon ofici de De Graff en l’ús de les perspectives isomètriques és manifest en ambdós casos i creiem que val la pena fer-li un lloc a les biblioteques públiques, als instituts i a les escoles d’art...
¿Por qué el arte está lleno de gente desnuda?
FITXA
=====
Títol: ¿Por qué el arte está lleno de gente desnuda?
Autor: Susie Hodge
Il·lustrador: -
Edició: Librooks
Edat: a partir de 6 anys
Temàtica: art
RESSENYA
=========
Un molt bon llibre de coneixements sobre el món de l’art.
M’ha agradat per diversos motius: primer, perquè té un format que el fa apte per tot tipus de nivells i/o inquietuds. Gràcies a la fórmula de “Preguntes amb xispa” i diversos tipus de capçaleres i grafies cridaneres, aconsegueix despertar la curiositat tant a infants com a joves (... i segur que a més d’un adult també!).
També m’ha agradat molt perquè traspua humor -i una mica de provocació- en l’enfocament de tots els temes que tracta: des de perquè hi ha tants nuus en el món de l’art, a perquè són més valuoses les obres dels artistes un cop aquests han mort.
I també prova d’explicar el significat de molts tipus d’obres, corrents i artistes. Des perquè les obres d’alguns artistes són tan turmentades com les seves pròpies vides a perquè el fet que pintar una línia vermella sobre un fons blanc es considera una obra d’art magna i no una passada amb un corró d’un pintor de parets de cases –que s’ha quedat a mitges-.
En general, diria que té la fita de despertar curiositats i, després, un pot aprofundir més o menys, depenent de l’interès que li desperti tal o qual obra o moviment.
=====
Títol: ¿Por qué el arte está lleno de gente desnuda?
Autor: Susie Hodge
Il·lustrador: -
Edició: Librooks
Edat: a partir de 6 anys
Temàtica: art
RESSENYA
=========
Un molt bon llibre de coneixements sobre el món de l’art.
M’ha agradat per diversos motius: primer, perquè té un format que el fa apte per tot tipus de nivells i/o inquietuds. Gràcies a la fórmula de “Preguntes amb xispa” i diversos tipus de capçaleres i grafies cridaneres, aconsegueix despertar la curiositat tant a infants com a joves (... i segur que a més d’un adult també!).
També m’ha agradat molt perquè traspua humor -i una mica de provocació- en l’enfocament de tots els temes que tracta: des de perquè hi ha tants nuus en el món de l’art, a perquè són més valuoses les obres dels artistes un cop aquests han mort.
I també prova d’explicar el significat de molts tipus d’obres, corrents i artistes. Des perquè les obres d’alguns artistes són tan turmentades com les seves pròpies vides a perquè el fet que pintar una línia vermella sobre un fons blanc es considera una obra d’art magna i no una passada amb un corró d’un pintor de parets de cases –que s’ha quedat a mitges-.
En general, diria que té la fita de despertar curiositats i, després, un pot aprofundir més o menys, depenent de l’interès que li desperti tal o qual obra o moviment.
Hoy me siento
FITXA
=====
Títol: Hoy me siento
Autora i il·lustradora: Madalena Moniz
Edició: Pepa Montano editora, 2017
Edat: a partir de 4 anys
Temàtica: abecedari d'emocions
RESSENYA
=========
Un abecedari diferent i especial és el de “Hoy me siento” de Madalena Moniz, un àlbum preciós en què cada lletra presenta un sentiment o emoció que descriu un estat emocional o físic que experimenta el protagonista, un nen d’uns 7 o 8 anys.
Per una banda, a la pàgina de l’esquerra consta la lletra, la qual està decorada en relació tant a la paraula que comença per aquesta lletra com de la il·lustració que l’acompanya, i a sota, la paraula. D’altra banda, a la pàgina dreta s’hi observa la il·lustració associada a la paraula i el seu significat. Per exemple, la lletra “D” fa referència a la paraula “Distraido” en què la “D” és un llibre i a la il·lustració tracta del nen llegint en un llit sobre un mar blau amb petites onades on, sota seu, hi neda una balena.
L’autora, amb la intenció de potenciar i donar protagonisme a les imatges per davant del text, assoleix el seu objectiu, ja que aquestes són metàfores visuals molt i molt potents, i algunes força abstractes, fet que permet que sigui apte per a totes les edats depenent del nivell de comprensió, imaginació i abstracció que es tingui.
A més, Moniz finalitza el llibre en dues últimes pàgines que tenen com a títol “Y tú, como te sientes?”, on apareixen totes les lletres de l’abecedari per tal que s’hi pugui escriure.
Per acabar, comentar que el fet que es tracti d’un abecedari m’ha recordat a “Metamorphabet”, una aplicació en què a partir de la interacció del lector cada lletra es va transformant en un concepte.
=====
Títol: Hoy me siento
Autora i il·lustradora: Madalena Moniz
Edició: Pepa Montano editora, 2017
Edat: a partir de 4 anys
Temàtica: abecedari d'emocions
RESSENYA
=========
Un abecedari diferent i especial és el de “Hoy me siento” de Madalena Moniz, un àlbum preciós en què cada lletra presenta un sentiment o emoció que descriu un estat emocional o físic que experimenta el protagonista, un nen d’uns 7 o 8 anys.
Per una banda, a la pàgina de l’esquerra consta la lletra, la qual està decorada en relació tant a la paraula que comença per aquesta lletra com de la il·lustració que l’acompanya, i a sota, la paraula. D’altra banda, a la pàgina dreta s’hi observa la il·lustració associada a la paraula i el seu significat. Per exemple, la lletra “D” fa referència a la paraula “Distraido” en què la “D” és un llibre i a la il·lustració tracta del nen llegint en un llit sobre un mar blau amb petites onades on, sota seu, hi neda una balena.
L’autora, amb la intenció de potenciar i donar protagonisme a les imatges per davant del text, assoleix el seu objectiu, ja que aquestes són metàfores visuals molt i molt potents, i algunes força abstractes, fet que permet que sigui apte per a totes les edats depenent del nivell de comprensió, imaginació i abstracció que es tingui.
A més, Moniz finalitza el llibre en dues últimes pàgines que tenen com a títol “Y tú, como te sientes?”, on apareixen totes les lletres de l’abecedari per tal que s’hi pugui escriure.
Per acabar, comentar que el fet que es tracti d’un abecedari m’ha recordat a “Metamorphabet”, una aplicació en què a partir de la interacció del lector cada lletra es va transformant en un concepte.